این شبکه پویا نیست، ایستاست! (۲)
این شبکه پویا نیست، ایستاست! (۲)

باز هم پویا، باز هم تبلت!!

پرده اول.
چند روز پیش بود که در خانه‌ی یکی از اقوام مهمان بودیم و دیدم پسر ۴ ساله‌ام در حال تعارف دستمال کاغذی است! :neutral_face: راه می‌رفت و به هر کس چند تا، چند تا دستمال میداد. وقتی پرسیدم چه کار میکنی، دستمال‌ها خراب میشن! به من گفت اینا تموم نمیشن. پرسیدم کی گفته تموم نمیشن، پاسخ داد تلویزیون نشون داده، اینا که عکس خرسی روش داره، تموم نمیشن.

پرده دوم.
چند وقت پیش دیدم که یک پسر بچه ۴ ساله، هنگام بازی با یک پسر ۳ ساله‌ی دیگر زمین خورد و حسابی داشت گریه می‌کرد. آن پسر سه ساله هم روبرویش ایستاده بود، با انگشت اشاره او را نشان میداد و می‌گفت هَ هَ هَ … وقتی از او پرسیدم این چه کاریه؛ دوستت درد داره، خیلی ساده پاسخ داد توی ماشا و خرسه این را دیده!

ظاهراً برای ما آدم بزرگ‌ها خیلی ساده است که دروغ و راست را در تلویزیون و شوخی‌های روزمره تشخیص بدهیم اما آیا برای کودکان هم اینچنین است؟! طبیعی است که بچه‌ها تلویزیون را معصوم از خطا و اشتباه می‌دانند و البته این موضوع در مورد تبلیغات هم صدق می‌کند.

اساساً صنعت تبلیغات قرار است کالا یا خدماتی را به ما بفروشد و متأسفانه در این راه از هر فریبی استفاده می‌کند. تصاویر دستکاری شده، غلو و بزرگ‌نمایی، دروغ و … کار بسیاری از تبلیغات است اما سوال اینجاست اگر تبلیغی گفت من به خلاقیت کودک شما کمک می‌کنم آیا قضیه تمام است؟! حتما این کار را می‌کند؟!

اخیراً قانونی برای تبلیغات در ایتالیا وضع شد که در آن استفاده از هر نوع تغییری در تصاویر ممنوع اعلام شد! و این دقیقاً یعنی دروغ ممنوع! یا همین چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی توصیه‌هایی کرد اعم از اینکه تماشای تلویزیون، تبلت، رایانه، موبایل و …. برای کودک زیر یک سال ممنوع، دو ساله حداکثر روزی یک ساعت، سه و چهار ساله حداکثر یک ساعت مداوم و …. ولی ما چه می‌کنیم؟! می‌خواهیم تبلت بخریم که کودکمان خلاق شود!

در مورد تبلیغ اخیر تبلت از شبکه پویا باید گفت با گفتن اینکه تبلت فرزند ما را خلاق می‌کند، قضیه حل نمی‌شود و اساساً استفاده از تبلت برای بچه‌ها سودمند نیست، اگر هم سودی داشته باشد، به زیان‌هایش نمی‌ارزد! مراقب چشم، آسیب‌های ذهنی و خلاقیت!! کودکمان باشیم.

مسئله‌ی اصلی، مشکل استفاده از تبلت و گوشی برای کودکان است. بچه‌های ما باید بازی کنند، تحرک داشته باشند و کمتر یکجا بنشینند تا شاید خلاق شوند! خلاقیت با گفتن اینکه یک چیز خلاق‌تان می‌کند درست نمی‌شود و این تبلیغ و آن تبلیغ هیچ فرقی نمی‌کنند! در واقع چه حسن کچل، چه کچل حسن …

#حمید_کثیری

 

نظرات

دیدگاه خود را ارسال نمایید