کتاب هایی که باید بخوانید یا داشته باشید! | از تصمیم به فرزندآوری تا یک سالگی
کتاب هایی که باید بخوانید یا داشته باشید! | از تصمیم به فرزندآوری تا یک سالگی

بسیاری از زوج های جوانی که مدتی از زندگی زناشویی شان می گذرد و از قضا تصمیم به بچه دار شدن گرفته اند، با این مشکل اساسی روبرو هستند که در آینده؛ باید چه بکنند؟! در واقع فرزندآوری همانند چالشی برایشان می ماند که علی رغم میل بسیار شدید نسبت به آن، یک نوع ترس درونی را نیز به همراه دارد و غالباً این ترس ناشی از نادانسته های زیادی است که ما داریم.

در اطراف همه ی ما بچه های زیادی وجود دارند و شاید خیلی از ما به عنوان خاله و دایی و عمه و عمو و . . . نقشی در بزرگ کردن آن ها نیز داشته ایم اما زمانی که قرار است خود ما با این مسأله بسیار شیرین روبرو شویم، به یک باره کوهی از نادانسته ها را در برابر خود احساس می کنیم. خصوصاً که در سده های اخیر برای همه مکشوف شده یکی از مهم ترین دوران های زندگی؛ دوران پیش از تولّد فرزند تا حدود ۶ سالگی اوست. شاید تا پیش از این برای بسیاری عجیب بود که مشکلات جسمی، فکری، روحی، روانی و . . . افراد در سنین بالا را بتوان به این دوره مربوط کرد اما امروز تقریباً واضح است که این دوره نقشی بسیار حیاتی در تکوین شخصیت انسان دارد. این یعنی حتی اگر نظر فروید و بسیاری از شاگردانش که تقریباً تمامی مشکلات رفتاری در آینده را به این دوران مرتبط می دانست، نپذیریم؛ باز هم نمی توان منکر نقش بسیار اساسی آن در تربیت فرد و جامعه شد.

کاری که بسیاری از والدین در قبال فرزندان خود کرده اند تنها مراقبت از آنان بوده است، آن هم مراقبت جسمی! اگرچه که آن بسیار مهم بوده  و هست ولی باید توجه داشت که کودک نیازهای بسیار گسترده تری دارد که با فراگیری آن ها و البته به کارگیری به موقع، به اندازه و درستشان می توان به نتایجی رسید که امروز همه در رویاهای خود چنین کودکانی را ترسیم می کنند. “از تولّد” دقیقاً مکانی است که برای رفع این دغدغه و نگرانی درست شده و به مرور زمان سعی در توانمندسازی والدین و البته کسانی که قصد دارند والدین فردا باشند، دارد. برای رسیدن به این مقصود راه درازی در پیش است که شاید مسیری چند ساله در پیش داشته باشد اما برای اینکه نقداً چیزی برای عرضه به مخاطبان وجود داشته باشد، چند کتاب کاربردی و خوب را برای پیش از اقدام به فرزندآوری تا حدود یک سالگی برای شما آماده کرده ایم که در ذیل به معرفی مختصر آن ها می پردازیم.

لازم به توضیح است که اگر کسی قصد مطالعه جدی تر در این عرصه را داشته باشد؛ تعداد مواردی که باید به مطالعه آن ها بپردازد به مراتب بیشتر از این تعداد است، اما همین چند کتاب نیز بسیار کتاب های مفید و کاربردی ای بوده که کمک شایانی به شما خواهند کرد. نکته دیگر اینکه مطالب برخی از این کتاب ها تکراری است ولی به دلیل اینکه در هر کتاب مواردی ذکر شده که در دیگری نبوده، سعی شده هر دو یا چند کتاب معرفی شوند.

ریحانه بهشتی یا فرزند صالح

کتاب-ریحانه-بهشتی-یا-فرزند-صالح

ریحانه بهشتی یا فرزند صالح نوشته سیما مخبر معروف ترین کتاب قابل توصیه برای کسانی است که قصد فرزندآوری دارند. این کتاب از تغذیه دوران قبل از بارداری شروع می کند و تا پایان دوران شیردهی برنامه مناسبی از مسائل اخلاقی، جسمی و روحی برای مادران و البته فرزندانشان عرضه می کند. ریحانه شاید بهترین کتابی نباشد که می توان در این مورد نوشت اما بی تردید بهترین کتابی است که در این باره نوشته شده و موجود است.

ریحانه بهشتی کتابی نیست که خیلی سخت تهیه شود و تقریباً اکثر کتاب فروشی های میدان انقلاب آن را دارند اما به هر تقدیر کاری است از انتشارات نورالزهراء که می توانید برای تهیه آن با خود موسسه نورالزهراء نیز تماس بگیرید. در ضمن این کتاب جزو پرفروش های همیشگی ایران است.

دوره های رشد تفکر اجتماعی – پیش از تولّد تا تکلّم (جلد اول)

دوره-های-رشد-تفکر-اجتماعی---پیش-از-تولد-تا-آغاز-تکلم

مجوعه دوره های رشد تفکر اجتماعی نوشته احمد رضا اخوت یکی از بهترین کتاب هایی است که برای دوران پیش از بارداری تا مراحل بالای رشد اجتماعی انسان وجود دارد. جلد ۱ این کتاب در دوره زمانی پیش از تولد تا آغاز تکلم می باشد و همانند ریحانه حاوی ادعیه و برنامه های اخلاقی بسیار خوب و جامع برای مادران است. از نکات قابل توجه این کتاب، قرآن محوری آن است که این کار سال هاست توسط آقای اخوت و مجموعه همکارانشان در مدرسه دانشجویی عترت قرآن و اهل بیت انجام می شود. این کتاب را می توانید از خود این موسسه واقع در میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر شمالی و یا انتشارات کیهان در خیابان انقلاب تهیه کنید.

حکمت نامه کودک

حکمت-نامه-کودک

حکمت نامه کودک کتابی است از آیت الله ری شهری که توسط انتشارات دارالحدیث به چاپ رسیده و پایه این کتاب حدیث محوری می باشد. کتاب حاوی نکات بسیار ارزنده و آمورنده بوده که در مراحل مختلف رشد کودک و از جمله نام گذاری فرزند، احادیث زیبایی را گردآوری کرده. از محسنات این کتاب کم حجمی و البته دو زبانه بودن آن می باشد.

کتاب جامع سلامت کودک

کتاب-جامع-سلامت-کودک

شاید بی تردید بتوان گفت نمی توانید کتابی به این جامعی و البته کاربردی در زمینه سلامت کودک بیابید. کتابی حاوی نکات بسیار ریز و دقیق که توسط آکادمی متخصصان کودکان در آمریکا نوشته شده است و ترجمه ی آن توسط انتشارات تیمورزاده به چاپ رسیده است. این کتاب البته قیمت نسبتاً بالایی دارد، اما خیالتان راحت که با خرید آن سرمایه گذاری بسیار خوبی کرده اید، آن را به چشم هزینه نگاه نکنید.

مجموعه کتاب های تقویت هوش نوزاد – با فرزندان

تقویت-هوش-نوزاد

مجموعه کتاب های تقویت هوش نوزاد در سه دوره ۳ تا ۶ ماه، ۶ تا ۹ ماه و ۹ تا ۱۲ ماه کتابی بسیار جالب و کاربردی است. هر دوره از این مجموعه شامل یک راهنما بوده و سه کتاب کار برای تقویت هوش نوزادان می باشد که بر اساس شناخت شکل ها و رنگ ها سعی در تقویت هوش نوزاد دارد. این کتاب ها حاصل ۲۵ سال تحقیق دکتر بئاتریس میلتر روی هزاران نوزاد در دانشگاه سوربون فرانسه بوده و توسط انتشارات با فرزندان به بازار عرضه شده است. البته اساسِ کارِ این کتاب به بیان دقیق تر؛ تقویتِ قوایِ ادراکیِ نوزاد است تا تقویت هوش – که البته کتاب مشخص نمی کند کدام هوش! – اما به هر تقدیر کتابی قابل توجه برای این کار است.

همه کودکان سالم اند اگر

همه-کودکان-سالم-اند-اگر

این کتاب یکی از کتاب های شناخته شده در این زمینه است که در مراقبت هر چه بهتر شما از فرزندانتان کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد. خصوصاً اگر توان خرید کتاب جامع سلامت را ندارید این کتاب هفته به هفته با کودک شما بزرگ می شود! و برای مراحل مختلف رشد او توصیه های بسیار خوبی برای شما دارد. همه کودکان سالمند اگر توسط برنارد هایمن والمن نوشته شده و امیر صادقی بابلان آن را به فارسی برگردانده است. این کتاب توسط نشر ذهن آویز – دانش ایران وارد بازار شده است.

همه کودکان باهوش اند اگر

همه-کودکان-تیزهوشند-اگر

این کتاب نیز از کتاب های شناخته شده در این زمینه است که دقیقاً هفته به هفته با کودک شما بزرگ می شود! و توصیه ها و بازی های بسیار کاربردی و ساده برای شما دارد که به وسیله آن ها می توانید موجبات رشد ذهنی کودک را فراهم کنید. همه کودکان تیزهوشند اگر توسط میریام استاپرد نوشته شده و امیر صادقی بابلان و سهراب سوری آن را به فارسی برگردانده اند. این کتاب توسط نشر ذهن آویز – دانش ایران وارد بازار شده است.

ماساژ کودک

ماساژ-کودک

همین طور که آدم بزرگ ها نیاز بسیار زیادی به ماساژ دارند و تقریباً هر کس این کار برایشان انجام دهد تبدیل بهترین دوست آن ها می شود! کودکان نیز از ماساژ بسیار لذت می برند.  تکنیک های ماساژ را به سادگی می توان آموخت. این حرکات رابطه همراه با عشق و علاقه بین والدین و فرزند را تقویت کرده و او را آرام می کند و در مجموع موجب سلامت وی می شود.
ماساژ ایمن و آرام بخش برای خوابانیدن و آرام کردن کودکانی که مدام گریه می کنند. تکنیک های ساده ای که گام به گام، با عکس های رنگی به وضوح نشان داده شده اند. این کتاب توسط ناهید آزادمنش ترجمه شده و توسط انتشارات صابرین به بازار عرضه گشته است.

کلیدهای مراقبت از نوزاد – از تولد تا یکسالگی

کلیدهای-مراقبت-از-نوزاد

کلیدهای مراقبت از نوزاد – از تولّد تا یکسالگی نام کتابی است که توسط انتشارات صابرین به بازار عرضه شده. این کتاب برای کسانی که برای بار اول است طعم خوش فرزند را می چشند بسیار کاربردی بوده و حاوی نکات و ظرایفی است که به طرز فوق العاده ای به بهبود رابطه والدین و کودک کمک کرده و این دوره سخت را نیز برایشان آسان می کند. این کتاب توسط خانم زهرا جعفری ترجمه شده است.

چهل نکته کلیدی برای شیر دادن به نوزاد

چهل-نکته-کلیدی-برای-شیر-دادن-به-نوزاد

اسم کتاب کاملاً مشخص کرده که باید حاوی چه نکات ارزشمندی برای مادران باشد. بسیاری این کار را ساده فرض می کنند تا اینکه عملاً با آن روبرو شوند، پس چه بهتر که تا پیش از روبرویی با آن لااقل به لحاظ نظری نکات بسیار مهم برای تغذیه صحیح و آرامبخش نوزادتان را بدانید. این کتاب نیز توسط انتشارات صابرین به بازار عرضه شده است.

در پایان باید اشاره کرد که می توان کتاب های بسیار بیشتری در این زمینه معرفی کرد که البته “از تولّد” به مرور زمان این کار را خواهد کرد، اما اگر شما نیز کتابی به نظرتان می رسد که برای دیگران می توانید مفید باشد؛ آن را از طریق کامنت ها در پایین همین نوشته؛ با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

نظرات

دیدگاه خود را ارسال نمایید