اختلاف نظر در تربیت (۵)
اختلاف نظر در تربیت (۵)

حالا این همه صحبت کردیم، بریم سر اصل مطلب که اختلاف نظر تو تربیت بود.

تا اینجا باید اهمیت گفتگو برای حل مشکلات مشخص شده باشه و واقعاً وقتی توی تربیت اختلاف نظر داریم هیچ راهی جز گفتگو وجود نداره اما قبل گفتگو باید یه چیز روشن باشه؛

حتماً لازمه ما و همسرمون سر ارزش‌هامون با هم به تفاهم برسیم. 🤔 وقتی یه کسی دوست داره بچه موسیقی‌دان بشه و اون یکی با موسیقی براش ضد ارزشه و می‌خواد بچه قاری قرآن بشه، طبیعتاً مشکلات شروع میشن. اصلاً تا حالا چند بار نشستیم در مورد ارزش‌هامون فکر کنیم؟ اگر الآن به ما بگن چه چیزهایی برای شما ارزش هستند، چند تاش رو می‌تونیم اسم ببریم؟ (۱)

خب ارزش‌های ما چیان؟ مثلاً احترام به بزرگ‌تر، صداقت، شجاعت، پشتکار، تدیّن و …

هر فردی لازمه که یه لیست از ارزش‌های خودش تهیه کنه و حداقل برای خودش شفاف باشه که چی براش ارزشه و چی ضد ارزش. (این کار بهترین موقعش پیش از ازدواج هست!)

حالا تفاهم سر ارزش‌ها مهم میشه. البته قرار نیست از فردا تو خونه جلسات سازمان ملل تشکیل بدیم 🤭 و در مورد ارزش‌های زندگی صحبت کنیم اما مهمه هر جایی به اختلاف می‌خوریم بدونیم این با کدوم یکی از ارزش‌هامون تطابق نداره. اگه با هیچ کدوم مشکلی نداره، یعنی داریم سلیقه‌مون رو توی تربیت دخیل می‌کنیم و کاملاً طبیعی هست که اینجوری هر روز مشکل داریم چون سلیقه‌ها متفاوته و این اصلاً چیز بدی هم نیست. (متأسفانه اکثراً اختلاف سلیقه داریم تا اختلافات ریشه‌ای! 😔)

حالا اگه به لحاظ تئوریک با همسرمون مشکلی نداریم ولی توی تربیت به اختلاف می‌خوریم چی کار کنیم؟ طبیعیه باید به جای بحث در مورد حکمت لَدُنی و نظریات شیخ اشراق به مشکلات عملی بپردازیم! یعنی دقیقاً ببینیم مشکل کجاست و در مورد اون فکر کنیم. دنبال راه‌حل باشیم نه به کرسی نشوندن حرفامون و دانش‌مون!

فرض کنید خاندان شوهر، پسردوست هستند و ما دختر داریم. هر موقع میریم اونجا به دختر ما ظلم میشه و نوه پسریا هر کاری دلشون میخواد میکنن. حالا یه راه اینه که بشینیم با همسرمون در مورد تبعیض جنسیتی و هویت فرهنگی ایرانیان صحبت کنیم و راه دیگه‌اش اینه که دنبال راه‌حل‌هایی باشیم که وقتی رفتیم اونجا در عین حال که به همه خوش می‌گذره به ما و بچه‌مون هم خوش بگذره (می‌دونم فکر کردن خیلی سخته اما ظاهراً چاره‌ای نیست! 😂)

راستی ارزش‌هاتون رو تا حالا لیست کردید؟!

#حمید_کثیری

نظرات

دیدگاه خود را ارسال نمایید