سگ‌های نگهبان، سگ‌هایی برای ۱۸ سالگی!
سگ‌های نگهبان، سگ‌هایی برای ۱۸ سالگی!

همین ابتدا بگویم که گشت پنجه‌ای یک پدیده‌ی کم‌نظیر در دنیای انیمیشن است. این کارتون محصول سال ۲۰۱۳ کاناداست، ظاهراً بسیار ساده است اما محتوایی به شدت پیچیده و حساب شده دارد.

یادم است وقتی دنبال خرید یک انیمیشن نسبتاً مناسب برای کودکم بودم و با سگ‌های نگهبان روبرو شدم بسیار از آن خوشم آمد. انیمیشنی که ظاهراً کمترین ایراد ممکنه را داشت و البته فواید فراوانی، اما بعده‌ها که کودکان بسیاری را دیدم که عاشق! دیدن سگ‌های نگهبان هستند و در هر زمان از شب و روز دوست دارند آن را تماشا کنند، حتی مشتاق رسیدن قسمت‌های بعدی هستند، موضوع برایم خاص‌تر شد. من بیش از ۱۰ قسمت آن را دیده‌ام و امروز علی‌رغم نکاتِ مثبتِ زیاد گشت پنجه‌ای، به هیچ وجه دیدنش را توصیه نمی‌کنم!

 

  • توصیه نمی‌کنم چون به عقیده غالب روانشناسان بخش اعظم شخصیت انسان – حدود ۹۰ درصد شخصیت – تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد.

 

  • توصیه نمی‌کنم چون قدری در مورد ضمیر ناخودآگاه و شکل‌گیری آن در دوران کودکی می‌دانم!! و می‌فهمم که سگ‌های نگهبان به خوبی در حال مهندسی علایق کودک من است. کودکی که امروز کودک است ولی وقتی بزرگ شد، قرار است فرمانده رایدر شود! تکرار موسیقی‌ها، تکیه کلام‌ها، شخصیت‌سازی‌ها و … در هر قسمت از گشت پنجه‌ای دقیقاً در حال تقویت حرف سریال در ضمیر ناخودآگاه است.

 

  • توصیه نمی‌کنم چون کودک در درون ذهنش نقش فرمانده رایدر را بازی می‌کند. فرمانده رایدری که بخشی از ویژگی‌هایِ پنهانش این‌ها هستند:

 

الف. او والدینی ندارد و در فیلم با سگ‌هایش زندگی می‌کند. (Lifestyle خاص خود را دارد)

 

ب. دنیای او کاملاً یک دنیای دیجیتال است. دنیایی که در آن تبلت، موبایل، ساعت هوشمند و اتاق تجهیز شده به ال‌سی‌دی‌ها ابزار موفقیت فرمانده رایدر هستند.

 

ج. او حس مالکیت و کنترل عجیبی روی همه چیز دارد و همه گوش به فرمان او هستند. در واقع او نیازی به هیچ کس ندارد و همه به او نیاز دارند، خصوصاً در مواقع بحران.

 

د. سگ‌ها بهترین و مهم‌ترین ابزارهای موفقیت رایدر هستند. سگ‌هایی که ویژگی‌های عجیب و غریبی دارند و تنها حیوانات فیلم هستند که صحبت می‌کنند.

 

  • توصیه نمی‌کنم چون سگ‌ها این قابلیت را دارند که در بسیاری از خانه‌ها جایگزین انسان شوند – چنان که شده‌اند!! – اما این سبک زندگی، مخصوص ساختار جامعه‌ی ایرانی نیست.

    من نسبت به گشت پنجه‌ای و سازندگانش به هیچ وجه بدبین نیستم، چون این محصول برای کودکان کانادا ساخته شده و از قضا معتقدم برای کودکی که در غرب زندگی می‌کند بسیار درست هم ساخته شده اما این را هم می‌فهمم که گشت پنجه‌ای برای جامعه‌ی ما و کودک ما نیست.

 

مراقب دل خودمان و کودکمان باشیم، خصوصاً در ۷ سال اول زندگی‌شان …

#حمید_کثیری

نظرات

دیدگاه خود را ارسال نمایید

  1. حسین کریمی
    ۱۴:۳۸ مورخه ۲۶ شهریور ۹۸

    باسلام و خدا قوت خدمت شما بزرگوار
    از موقعی که با کانال تلگرامی شما آشنا شده ام دیدگاهم کلا نسبت به تربیت فرزند تغییر کرده خیلی از جاها ما اشتباه میکردیم ها خیلی و انشاالله خدا بشما که دلسوز فرزندان این مرز و بوم هستید و تلاش می کنید سلامتی بده
    اما مشکل جاییست که خیلی از مسایل از دست ما خارج است از جمله شاغل بودن مادر و ساعاتی که فرزند نزد پدربزرگ و مادربزرگ است و نمیتوان خط مشی فکری اونها رو تغییر داد و از این دست مسایل( مثلا عادات غلط خود ما در تربیت که باید درست شود)
    در مجموع دارم تلاش می کنم به حول و قوه خداوند و راهنمایی شما روش درست تربیت کردن خودم در ابتدا و سپس فرزند دو و نیم ساله ام را یاد بگیرم.
    راستی یادم رفت بگم شما چه انیمیشنی رو پیشنهاد می کنید؟

    • حمید کثیری
      ۱۴:۴۶ مورخه ۲۶ شهریور ۹۸

      کلا که هر چی بچه کارتون کمتر ببینه بهتره اما تو این‌هایی که بنده دیدم نگهبابان شیردل کم ایرادترین هست.