چرا بچه‌ها روستا رو خیلی دوست دارن؟
چرا بچه‌ها روستا رو خیلی دوست دارن؟

:question:بیاید یه بار دیگه ببینیم چرا بچه‌ها این‌قدر تحرک رو دوست دارن؟ اینا که خودشون مدام تحرک دارن دیگه چه نیازی به بازی‌های حرکتی هست؟!

حتماً دیدید بچه‌ها از بدو تولد به حرکت و تحرک کشش دارن. به همین دلیل ما معمولاً برای بچه‌هایی که تحرک بیش از اندازه دارن خیلی نگران نمی‌شیم اما برای برعکسش چرا! :flushed:

بچه‌ها دقیقاً به همون اندازه که حرکت رو دوست دارن، انگیزه وحشتناکی دارن که به با بقیه آدم‌ها باشن! اکثرا مامان‌ها از اینکه بچه‌شون یه دقیقه ولشون نمی‌کنه می‌نالن! خب براش هم‌بازی بیارید تا شما رو ول کنه! 😀

حالا این وسط زندگی‌های ظاهراً مدرنِ امروزی اومده چی کار کرده؟ هم حرکت رو به وسیله تلویزیون، تبلت، خونه‌های کوچولو و … از بچه‌ها گرفته و هم ارتباط با بقیه افراد رو محدود کرده! :worried: کافیه یک روز از زندگی بچه‌های روستا رو با زندگی بچه‌های شهری مقایسه کنیم.

:white_check_mark: توی روستا تحرک حداکثره چون فضای باز زیادی وجود داره. محیط فوق‌العاده غنی هست و آماده تجربه کردن. تجربه کار با انواع ابزار، دست‌ورزی با طبیعت، وَر رفتن با حیوونای مختلف، بازی با بقیه بچه‌های روستا و … در حالی که بچه‌های شهری ظاهراً از این‌ها محروم هستن! دیدید دیگه، اگه یه باغچه دو در سه گیرشون بیاد، تا دو ساعت مشغولن! .
خُب، چاره چیه؟!

ببینید بچه‌های خردسال ذاتاً به دنبال رشد انواع «توانایی‌های جسمی‌شون» هستن که اگه الآن درست نشه در سال‌های بعد به این راحتی درست نمیشه! در واقع رفع و اصلاحِ خیلی «تأخیرهای یادگیری» مربوط به حرکت از اصلاح بقیه انواع یادگیری سخت‌تر هست. :flushed:

لابد دیدید بعضی از آدم‌ها بد راه میرن، مثلاً پاهاشون ر‌و به تو یا به بیرون می‌گذارن. اینا هر چی سن‌شون بالاتر بره اصلاح راه رفتن‌شون سخت‌تر میشه در حالی که توی خردسالی با بازی‌های ساده میشد راه رفتن‌شون رو اصلاح کرد.

جالبه بدونید که تحرک و جنب‌وجوش به تنهایی روی خیلی از چیزهای دیگه در مورد رشدِ کودکان تأثیر می‌گذاره، مثلاً روی شناخت از خودشون، روی احساس خودارزشی اون‌ها و …

حالا این وبیناری که وعده داده بودم که در مورد بازی‌های ادراکی – حرکتی هست، دقیقاً برای پر کردن این خلأ طراحی شده. توی اون یاد می‌گیریم که بخش بزرگی از این نیازها رو خودمون می‌تونیم برآورده کنیم.

#حمید_کثیری

نظرات

دیدگاه خود را ارسال نمایید